Konsultavtal

Konsultavtal, även benämnt uppdragsavtal, är ett avtal för utförande av visst arbete mellan en uppdragsgivare/beställare och konsulten/uppdragstagaren. I vissa situationer är samarbetsavtal det som är mer lämpligt eller passande i affärsrelationen.

I ett konsultavtal regleras uppdraget och tillhörande frågor, rapportering, konsultens och uppdragsgivarens ansvar, betalningsplan, fakturering, ersättningsform, avtalstid och i det sammanhanget uppsägningstid, vem som äger s.k. immateriella rättigheter (arbetsresultat), sekretess, på vilka grunder avtalet kan hävas, ansvar för s.k. underleverantörer samt sedvanliga bestämmelser i avtal såsom force majeure, konkurrens, överlåtelse av avtalet, tvist och ändringar av avtalet.

Till ett konsultavtal kan man också bifoga en del bilagor såsom tidsplan, rapportering, betalningsplan, konsultens rätt till förmåner och ersättning utöver lönearvode, särskild överenskommelse om äganderätt/nyttjanderätt till arbetsresultat och bilaga om konkurrens.

Vi upprättar Era konsultavtal och skräddarsyr dem efter dina behov.

Skriv till oss nedan om Ni har en förfrågan eller önskar att komma i kontakt med vår avtalsexpert eller skriv i vårt kontaktformulär nedan. Slå oss en signal på 08-12 86 50 00 och boka in ett besök på vårt kontor i Stockholm på Artillerigatan 6.