Fastighetsöverlåtelse

Vi hjälper er med upprättandet av alla relevanta handlingar, köpekontrakt (avtal om fastighetsöverlåtelse), köpebrev och eventuellt handpenningavtal, när ni säljer er fastighet. Vi har färdiga mallar som enkelt skräddarsys för att passa Er situation.

Nödvändiga dokument vid försäljning av fastighet
Om du ska köpa en fastighet, exempelvis en villa, så måste du upprätta ett skriftligt köpekontrakt. När köpekontraktet undertecknas är det vanligt att köparen betalar handpenning. Det fungerar som en garanti för att köparen inte ska dra sig ur affären. Vid tillträdesdagen, då köpeskillingen betalas exklusive det belopp som redan betalts genom handpenning, undertecknas ett s.k. köpebrev. Det är egentligen enbart ett kvitto på att betalningen erlagts.

Undersökningsplikt och besiktning
Observera att ni som köpare har en undersökningsplikt av fastigheten! Vår rekommendation är att ni låter fastigheten besiktigas av två besiktningsmän! Det är inte ovanligt att besiktningsmän missar vissa saker i sin besiktning. Vi har erfarenhet av detta med klienter.

Procedur efter att handlingarna har undertecknats
En köpare till en fastighet skall ni ansöka om lagfart hos Lantmäteriet för att registreras som ägare. Ansökan om lagfart skall sökas inom tre månader efter det att köpet ägt rum. I de flesta fall behöver originalhandlingar skickas in tillsammans med ansökan. Efter avslutad handläggning skickas dessa tillbaka till den som har skickat in ärendet.

Skriv till oss nedan om Ni har en förfrågan eller önskar att komma i kontakt med vår avtalsexpert eller skriv i vårt kontaktformulär nedan. Slå oss en signal på 08-12 86 50 00 och boka in ett besök på vårt kontor i Stockholm på Artillerigatan 6.

Ni kan läsa mer om vår avtalsjurist här, John Knutsson

 

Annonser
%d bloggare gillar detta:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close